Peugeot Expert I – Arma dei Carabinieri (Włochy)

Peugeot Expert pierwszej generacji to samochód osobowo-dostawczy typu van klasy wyższej/dostawczy klasy średniej, produkowany w latach 1995-2006. Auto stanowiło model bliźniaczy Fiata Scudo i Citroëna Jumpy. Pojazd produkowany był w dwóch różnych rozstawach osi i oferowany jako trzy-, cztero- i pięciodrzwiowy van oraz furgon. Expert pierwszej generacji oferowany był z benzynowymi silnikami o mocy od 79 do 136 KM oraz z jednostkami diesla o mocy od 69 do 109 KM. Skrzynia biegów mogła być manualna lub automatyczna, a napęd przekazywany był na przednią oś.

Arma dei Carabinieri (Karabinierzy) to włoska ogólnokrajowa żandarmeria, której jurysdykcji podlegają zarówno wojskowi, jak i cywile. Poza wykonywaniem obowiązków typowych dla żandarmerii oraz części zadań typowych dla policji, Karabinierzy pełnią także służbę patrolową na ulicach włoskich miast, zajmują się również ochroną m.in. Ministra Obrony, wysokich rangą dowódców wojskowych, a także innych ważnych funkcjonariuszy publicznych oraz przywódców państw podczas ich wizyt we Włoszech. Korpus Karabinierów ma za zadanie natychmiastową obronę kraju w przypadku ataku militarnego z zewnątrz. Bierze również czynny udział w operacjach militarnych poza granicami Włoch. Formacja ta liczy około 110000 funkcjonariuszy. Mimo że we włoskim społeczeństwie Carabinieri są uważani za najbardziej kompetentnych oraz poważanych wśród służb mundurowych, są też częstym przedmiotem dowcipów ze względu na stereotyp Carabinieri, który jest raczej niedouczonym oraz niekompetentnym funkcjonariuszem.

Prezentowany model to miniatura w skali 1:43, wyprodukowana przez firmę Solido. Model nie posiada otwieranych elementów. Do modelu dołożyłem własnoręcznie wykonane, włoskie tablice rejestracyjne.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na Peugeot Expert I – Arma dei Carabinieri (Włochy)

  1. artemis pisze:

    Bardzo fajny model, trochę już rzadki i trochę „nieświeży”. Kolekcjonerzy nie wiedzieć czemu nie cenią modeli Solido, bo nie mają tych wszytkich „dupereli” jak kolorowe światła tylne, osobne wycieraczki, malowane ramki okien i takie tam inne. Nie doceniają jednak jednej rzeczy w odniesieniu do modeli tej firmy . O ile robne detale są wykonane przeważnie słabo (jak na dzisiejsze standardy) o tyle bryła modeli Solido zwłaszcza samochodów współczesnych lub yountimerów jest wykonana z reguły znakomicie, a to największa zaleta modelu. Jeśli bryła jest słaba (a tak jest w modelach wielu innych firm) to nawet z dobrymi detalami model jest porostu słaby.
    Peugeot Expert I trafił do mojej kolekcji ponad 20 lat temu. Kupiłem go okazyjnie w likwidowanym sklepie z zabawkami. Jest czerwony (też służb ratunkowych czy straży) ma na pace boczne okna i bardzo mnie cieszy. Razem z Fiatem Ulisse i Peugeotem 806 (też Solido) tworzy fajną rodzinkę tych spokrewnionych konstrukcyjne aut .
    pozdrawiam

    • Jacek Jóźwik pisze:

      Może i dobrze że kolekcjonerzy ich nie cenią – dzięki temu można je do teraz niedrogo i nie tak trudno kupić. Ja staram się nie dyskryminować producentów, oczywiście poza typowymi zabawkami no-name, i w mojej kolekcji można znaleźć zarówno Solido, jak i Schabaka, Gamę czy Bburago, a także sporą ilość Welly po konwersji. Śmieszy mnie ogólnie ta kolekcjonerska wojna o to, co jest dobrym modelem, a co nie jest – ja zbieram modele zgodne z założeniami skali i tematyki, takie, które mnie cieszą, a nie takie, które kolekcjonerskie gremium uznaje za dobre. Inna rzecz, że wielu modeli samochodów zwyczajnie nie wypuszczono w lepszych edycjach i często nie ma wyboru, jeśli potrzebujemy zrobić konwersję.
      Pozdrawiam serdecznie!

Skomentuj Jacek Jóźwik Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *