GAZ M-22 „Wołga” – Rendőrség (Węgry)

GAZ-M22 „Wołga” (ГАЗ-M22 „Волга”) to samochód typu kombi klasy średniej-wyższej, produkowany w ZSRR w latach 1962-1970. Była to odmiana kombi Wołgi M-21. Auto napędzane było 2,5-litrowym silnikiem, który występował w trzech odmianach – o mocy 75, 80 lub 85 KM. Samochód w okresie produkcji nie był sprzedawany użytkownikom prywatnym – nadwozie typu kombi kojarzyło się bowiem z prywatnym przemysłem, niepożądanym w społeczeństwie socjalistycznym. Z tego powodu poprzestano na dostawach tego modelu jedynie do instytucji gospodarki publicznej (przedsiębiorstwa państwowe, organizacje, instytucje, sklepy itp.) Dopiero po 1970, kiedy zakończono produkcję Wołgi kombi, używane samochody odsprzedawano użytkownikom prywatnym. Znaczna część produkcji modelu M22 była eksportowana, w tym także do krajów zachodnich, gdyż ZSRR chciało w ten sposób uzyskać waluty wymienialne. Wołgi kombi cieszyły się popularnością m.in. na rynku skandynawskim, ze względu na ich solidność, dużą ładowność i niską cenę. Specjalnie dla krajów takich jak Wielka Brytania, Szwecja, Cypr, Indie i Indonezja, opracowano także wersje eksportowe M-22P, które miały lewarek dźwigni zmiany biegów w podłodze oraz kierownicę po prawej stronie.

Rendőrség to węgierska formacja policji cywilnej, podległa pod tamtejsze MSW. Jej główna siedziba znajduje się w Budapeszcie. Rendőrség jest organem ścigania służącym społeczeństwu i przeznaczonym do ochrony bezpieczeństwa ludzi, ochrony mienia oraz do utrzymywania bezpieczeństwa publicznego. Wypełnia ona również takie obowiązki, jak prowadzenie śledztw, patrolowanie ulic, utrzymywanie porządku publicznego, a także kontrola graniczna. Obecnie w Rendőrség służy około 44000 funkcjonariuszy.

Prezentowany model jest miniaturą w skali 1:43 wyprodukowaną przez firmę DeAgostini i wydaną w polskiej serii modeli „Kultowe wozy policyjne” jako numer 25. Model nie posiada otwieranych elementów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *