FSO Warszawa M-20 – Ochotnicza Rezerwa Milicji Obywatelskiej (Polska)

FSO Warszawa M-20 to polski samochód osobowy produkowany od roku 1951 na licencji radzieckiego GAZ-a M-20 Pobieda. Pierwsze egzemplarze „garbuski” produkowano w całości w części rosyjskich. W roku 1954 rozpoczęto eksport M-20 do krajów takich jak Chiny, Rumunia, Bułgaria oraz Albania. Dwa lata później fabrykę opuścił pierwszy samochód wyprodukowany w całości z części wykonanych w Polsce.
Warszawa M-20 w pierwszych latach produkcji wyposażona była w dolnozaworowy, czterocylindrowy silnik o mocy 50 KM. Napęd przenoszony był na koła tylne, a skrzynia biegów była manualna o trzech przełożeniach (pierwszy bieg niezsynchronizowany). W 1957 model M-20 przeszedł modernizację – zmieniono atrapę chłodnicy, listwy boczne i progowe oraz lampy kierunkowskazów. W 1960 wprowadzono do sprzedaży Warszawę 201, która otrzymała nowe tylne lampy oraz zderzak, na błotnikach pojawił się stylizowany napis „Warszawa”, a z maski usunięto charakterystyczną strzałę. Dwa lata później do sprzedaży trafił model 202 wyposażony w nowy, górnozaworowy silnik S-21 o mocy 70 KM.

Ochotnicza Rezerwa Milicji Obywatelskiej była paramilitarną, społeczną organizacją wspierającą MO, liczącą w szczytowym okresie około 400000 ludzi (głównie członków PZPR). O pojazdach wykorzystywanych przez tę formację nie wiadomo wiele – posiadała ona głównie pojazdy przekazane przez MO i inne urzędy.

Prezentowany model to konwersja miniatury w skali 1:43, która ukazała się w 1 numerze polskiej serii DeAgostini „Kultowe Auta PRL-u„. Model nie posiada otwieranych elementów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *