![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2021/02/IMG_20210211_222326-1024x712.jpg)
AMO F-15 to lekki samochód ciężarowy, produkowany w latach 1924-1931. Samochód przygotowywano w wielu odmianach: dostawczej, opancerzonej, ambulans, wóz strażacki czy też 14-osobowy bus. Do napędu użyto silnika gaźnikowego typu R4 o pojemności 4,4 l i mocy maksymalnej 35 KM. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez czterobiegową, manualną skrzynię biegów. Następcą modelu został AMO-2.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2021/02/IMG_20210211_222333-1024x668.jpg)
W radzieckim pogotowiu ratunkowym (Skoraya meditsinskaya pomoshch) występowały głównie pojazdy oparte na podwoziach cywilnych wersji samochodów produkcji krajowej. Znaczną część „małych” karetek stanowiły ambulanse marki GAZ, choć w służbie były także samochody ZiŁ oraz ZIS. Częste było budowanie karetek na bazie luksusowych, najdroższych modeli samochodów. Jeśli chodzi o mikrobusy, w ZSRR najpopularniejsze były karetki marek RAF, UAZ oraz GAZ. Ponadto, głównie w wojsku, spotkać można było samochody innych producentów, takich jak LuAZ czy Ural.
Karetki pogotowia w ZSRR oznaczano symbolem czerwonego krzyża. Oznakowanie takie było dość nietypowe, ponieważ w innych krajach tym symbolem oznaczano wyłącznie pojazdy organizacji Czerwonego Krzyża. Radzieckie ambulanse początkowo malowane były na beżowo lub biało. Od 1980 dodano czerwony pas przebiegający wzdłuż karoserii.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2021/02/IMG_20210211_222341-1024x544.jpg)
Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez firmę DeAgostini i wydana w rosyjskiej serii modeli „Автомобиль на службе” (Automobil na służbie). Model ukazał się w niej jako numer 32. Nie posiada on otwieranych elementów. Do modelu dołożyłem własnoręcznie wykonane, radzieckie tablice rejestracyjne.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2021/02/IMG_20210211_222350-1024x532.jpg)