![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/09/IMG_20190925_212639-1024x560.jpg)
Škoda Favorit to miejski samochód osobowy produkowany w Czechosłowacji i Czechach w latach 1987-1995. To popularne auto było następcą Škody typu 742 . Favoritka była dostępna tylko jako pięciodrzwiowy hatchback, ale auto to produkowano to również w innych wersjach nadwoziowych pod innymi nazwami – jako pięciodrzwiowe kombi Forman, pięciodrzwiowego kombivana Forman Plus oraz dwudrzwiowego pickupa Pick-up. Samochód zasilany był czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy od 54 do 68 KM. W 1994 zaprezentowano jego następcę – model Felicia, a rok później zaprzestano jego produkcji. Wyprodukowano 783167 egzemplarzy.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/09/IMG_20190925_212746-1024x570.jpg)
Požární ochrana (PO), napis widoczny na prezentowanym modelu, był malowany na samochodach należących do jednostek straży pożarnej w Czechosłowacji aż do jej rozpadu w 1993. Straż pożarna w powojennej Czechosłowacji rozwijała się dość dynamicznie (na ile oczywiście pozwalały ówczesne realia) – otworzono szkołę pożarniczą we Frydku-Mistku, wprowadzono nowe przepisy przeciwpożarowe, które następnie znowelizowano, czyniąc ze straży również służbę niosącą pomoc w zakresie ratownictwa technicznego. Już w latach siedemdziesiątych oprócz pożarów, czechosłowacka straż podejmowała także liczne interwencje w wypadkach drogowych, klęskach żywiołowych lub interwencje o charakterze pomocniczym, takie jak usuwanie różnych przeszkód, ratowanie ludzi itp. Pod koniec istnienia Czechosłowacji zaczęto wprowadzać także zintegrowany system ratunkowy, który ostatecznie wprowadzono już w oddzielnych państwach w 1995.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/09/IMG_20190925_212808-1024x480.jpg)
Prezentowany model jest miniaturą w skali 1:43 wyprodukowaną przez czeską firmę Abrex. Model nie posiada otwieranych elementów.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/09/IMG_20190925_212828-1024x484.jpg)