![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191127_161404-1024x531.jpg)
GAZ-24 „Wołga” to radziecki samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany w latach 1967-1985. Auto było następcą GAZ-a 21 „Wołga”. Dostępne było z dwoma silnikami benzynowymi o pojemności 2,4 l i mocy 85 i 95 KM. Samochód posiadał tylny napęd, rozpędzał się do około 145 km/h, a na osiągnięcie 100 km/h potrzebował ok. 23 sekund. GAZ-24 produkowany był w wersjach 24-01 (sedan) i 24-02 (kombi). Jego następcą został model GAZ-24-10 „Wołga”.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191127_161428-1024x499.jpg)
W radzieckim pogotowiu ratunkowym (Skoraya meditsinskaya pomoshch) występowały głównie pojazdy oparte na podwoziach cywilnych wersji samochodów produkcji krajowej. Znaczną część „małych” karetek stanowiły ambulanse marki GAZ, choć w służbie były także samochody ZiŁ oraz ZIS. Częste było budowanie karetek na bazie luksusowych, najdroższych modeli samochodów. Jeśli chodzi o mikrobusy, w ZSRR najpopularniejsze były karetki marek RAF, UAZ oraz GAZ. Ponadto, głównie w wojsku, spotkać można było samochody innych producentów, takich jak LuAZ czy Ural.
Karetki pogotowia w ZSRR oznaczano symbolem czerwonego krzyża. Oznakowanie takie było dość nietypowe, ponieważ w innych krajach tym symbolem oznaczano wyłącznie pojazdy organizacji Czerwonego Krzyża. Radzieckie ambulanse początkowo malowane były na beżowo lub biało. Od 1980 dodano czerwony pas przebiegający wzdłuż karoserii.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191127_161509-1024x401.jpg)
Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez firmę DeAgostini i wydana w rosyjskiej serii modeli „Автомобиль на службе” (Automobil na służbie). Model ukazał się w niej jako numer 15. Nie posiada on otwieranych elementów. Do modelu dołożyłem własnoręcznie wykonane, radzieckie tablice rejestracyjne.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191127_161524-1024x406.jpg)