FSO Warszawa M-20 – Kolumna transportu sanitarnego m. st. Warszawy (Polska)

FSO Warszawa M-20 to polski samochód osobowy produkowany od roku 1951 na licencji radzieckiego GAZ-a M-20 Pobieda. Pierwsze egzemplarze „garbuski” produkowano w całości w części rosyjskich. W roku 1954 rozpoczęto eksport M-20 do krajów takich jak Chiny, Rumunia, Bułgaria oraz Albania. Dwa lata później fabrykę opuścił pierwszy samochód wyprodukowany w całości z części wykonanych w Polsce.
Warszawa M-20 w pierwszych latach produkcji wyposażona była w dolnozaworowy, czterocylindrowy silnik o mocy 50 KM. Napęd przenoszony był na koła tylne, a skrzynia biegów była manualna o trzech przełożeniach (pierwszy bieg niezsynchronizowany). W 1957 model M-20 przeszedł modernizację – zmieniono atrapę chłodnicy, listwy boczne i progowe oraz lampy kierunkowskazów. W 1960 wprowadzono do sprzedaży Warszawę 201, która otrzymała nowe tylne lampy oraz zderzak, na błotnikach pojawił się stylizowany napis „Warszawa”, a z maski usunięto charakterystyczną strzałę. Dwa lata później do sprzedaży trafił model 202 wyposażony w nowy, górnozaworowy silnik S-21 o mocy 70 KM.

Sanitarka na bazie Warszawy M-20 powstała w roku 1956. Zmiany konstrukcyjne pojazdu polegały na demontażu tylnej kanapy i przegrody oddzielającej bagażnik od przestrzeni pasażerskiej. Za fotelem kierowcy umieszczone było miejsce na wsuwane przez otwór bagażnika nosze, obok których znajdowało się siedzenie dla lekarza lub sanitariusza. Koło zapasowe umiejscowione zostało w pozycji pionowej z prawej strony bagażnika. Dodatkowe zmiany polegały na zmatowieniu w połowie wysokości, tylnych bocznych okien oraz zamontowaniu na dachu sygnalizatora świetlnego. Wersja sanitarna została wdrożona do produkcji w tym samym roku pod oznaczeniem Warszawa M20-S, a montażem specjalistycznego wyposażenia zajmowały się poszczególne oddziały Kolumny Transportu Sanitarnego. Osiągi sanitarki nie różniły się od wersji standardowej.

Prezentowany model to miniatura w skali 1:43, wyprodukowana przez firmę Daffi. Model został przeze mnie poddany lekkiej waloryzacji w postaci zmycia oryginalnych kalkomanii i zastąpienia ich kalkami własnego autorstwa. Do miniatury dołożyłem także własnoręcznie wykonane tablice rejestracyjne. Model nie posiada otwieranych elementów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *