![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191211_175115-1024x658.jpg)
RAF-977 to samochód użytkowy produkowany w latach 1958-1975. Podstawową wersją tego samochodu był mikrobus; budowano także sanitarki (RAF-977I oraz zmodernizowany RAF-977IM) oraz nieliczne wersje użytkowe, takie jak furgon czy ambulans do przewozu krwi. Pojazd napędzany był umieszczonym z przodu, benzynowym silnikiem o mocy 75 KM. Skrzynia biegów była trzybiegowa, manualna, a napęd przenoszony był na koła tylne. Następcą modelu 977 został RAF-2203.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191211_175136-1024x583.jpg)
W radzieckim pogotowiu ratunkowym (Skoraya meditsinskaya pomoshch) występowały głównie pojazdy oparte na podwoziach cywilnych wersji samochodów produkcji krajowej. Znaczną część „małych” karetek stanowiły ambulanse marki GAZ, choć w służbie były także samochody ZiŁ oraz ZIS. Częste było budowanie karetek na bazie luksusowych, najdroższych modeli samochodów. Jeśli chodzi o mikrobusy, w ZSRR najpopularniejsze były karetki marek RAF, UAZ oraz GAZ. Ponadto, głównie w wojsku, spotkać można było samochody innych producentów, takich jak LuAZ czy Ural.
Karetki pogotowia w ZSRR oznaczano symbolem czerwonego krzyża. Oznakowanie takie było dość nietypowe, ponieważ w innych krajach tym symbolem oznaczano wyłącznie pojazdy organizacji Czerwonego Krzyża. Radzieckie ambulanse początkowo malowane były na beżowo lub biało. Od 1980 dodano czerwony pas przebiegający wzdłuż karoserii.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191211_175155-1024x477.jpg)
Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez firmę DeAgostini i wydana w rosyjskiej serii modeli „Автомобиль на службе” (Automobil na służbie). Model ukazał się w niej jako numer 76. Nie posiada on otwieranych elementów. Do modelu dołożyłem własnoręcznie wykonane, radzieckie tablice rejestracyjne.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191211_175209_1-1024x477.jpg)