![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191218_151934-1024x535.jpg)
ZiŁ-118 to pojazd z nadwoziem typu mikrobus, powstały z własnej inicjatywy fabryki ZiŁ na bazie limuzyny ZiŁ-111. Auto produkowane było w latach 1962-1994. W pierwszej wersji, nazywanej „Junost” („Młodość”) model wyprodukowano zaledwie w ilości 20 sztuk, co było spowodowane brakiem zainteresowania sowieckiego rządu tymi pojazdami. Nieliczne egzemplarze, zabudowane głównie jako karetki pogotowia, trafiły do radzieckich szpitali. Model zmodernizowano w 1970 – od tej pory produkowany był jako ZiŁ-118K (mikrobus) i ZiŁ-118KS (ambulans). Oba te modele wykorzystywały sześciolitrowe silniki V8 z ciężarówek ZiŁ. Kolejną modernizację model przeszedł w latach 80. Produkcję zakończono w 1994 z całkowitą liczbą zaledwie 86 wyprodukowanych egzemplarzy.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191218_151954-1024x507.jpg)
W radzieckim pogotowiu ratunkowym (Skoraya meditsinskaya pomoshch) występowały głównie pojazdy oparte na podwoziach cywilnych wersji samochodów produkcji krajowej. Znaczną część „małych” karetek stanowiły ambulanse marki GAZ, choć w służbie były także samochody ZiŁ oraz ZIS. Częste było budowanie karetek na bazie luksusowych, najdroższych modeli samochodów. Jeśli chodzi o mikrobusy, w ZSRR najpopularniejsze były karetki marek RAF, UAZ oraz GAZ. Ponadto, głównie w wojsku, spotkać można było samochody innych producentów, takich jak LuAZ czy Ural.
Karetki pogotowia w ZSRR oznaczano symbolem czerwonego krzyża. Oznakowanie takie było dość nietypowe, ponieważ w innych krajach tym symbolem oznaczano wyłącznie pojazdy organizacji Czerwonego Krzyża. Radzieckie ambulanse początkowo malowane były na beżowo lub biało. Od 1980 dodano czerwony pas przebiegający wzdłuż karoserii.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191218_152012-1024x386.jpg)
Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez firmę DeAgostini i wydana w rosyjskiej serii modeli „Автомобиль на службе” (Automobil na służbie). Model ukazał się w niej jako numer 49. Nie posiada on otwieranych elementów. Do modelu dołożyłem własnoręcznie wykonane, radzieckie tablice rejestracyjne.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/12/IMG_20191218_152033-1024x405.jpg)