Škoda 105L – Veřejná bezpečnost (Czechosłowacja)

Škoda 105 to samochód osobowy klasy kompakt, produkowany w Czechosłowacji w latach 1976-1988. Škoda 105 stanowiła uboższą wersję modelu 120 i należała do serii Škoda 742, która obejmowała, oprócz wielkoseryjnych 105 i 120, również mniej liczne modele 125, 130, 135 i 136. Poprzedniczką Škody serii 742 była Škoda serii 100/110, a następczynią model Favorit. Škodę 105L napędzał gaźnikowy silnik benzynowy o mocy 45 KM, która wystarczała do rozpędzenia auta do prędkości 130 km/h. Z racji konstrukcji silnika oraz układu wydechowego w czasie pracy Škoda wydawała bardzo charakterystyczny dźwięk. Pojazd miał niezależne zawieszenie wszystkich kół. Lekki przód (silnik, akumulator i zbiornik paliwa były z tyłu) powodował złe prowadzenie się pojazdu.

Veřejná bezpečnost (w skrócie VB) była formacją de facto pełniącą obowiązki policji w komunistycznej Czechosłowacji. VB była częścią Korpusu Bezpieczeństwa Narodowego (SNB, Sbor národní bezpečnosti). Do jej zadań należała ochrona życia i zdrowia obywateli Czechosłowacji, prowadzenie dochodzeń karnych, ochrona bezpieczeństwa w ruchu drogowym itp. Po rozpadzie Czechosłowacji Veřejná bezpečnost została przekształcona w Policję Republiki Czeskiej (Policie České republiky, PČR) i Korpus Policji Republiki Słowackiej (Policajný zbor Slovenskej republiky).

Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez czeską firmę Abrex. Model nie posiada otwieranych elementów. Do modelu dołożyłem własnoręcznie wykonane tablice rejestracyjne, które były używane przez VB.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *