![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191105_222933-1024x526.jpg)
FSO Warszawa 203/223 to samochód osobowy produkowany w latach 1964-1973. Warszawa w nowej wersji nadwoziowej powstała z uwagi na fakt, iż sylwetka modelu M-20 zaczęła być archaiczna i wymagać odświeżenia. W 1961 pod kierownictwem znanego inżyniera Stanisława Łukaszewicza powstały trzy prototypy Warszawy w wersji sedan, a trzy lata później do produkcji wprowadzono model 203 z górnozaworowym silnikiem S-21 oraz model 204 wyposażony w dolnozaworowy silnik M-20. Nowy model wyposażono w inną atrapę chłodnicy, zderzaki, klosze lamp kierunkowskazów oraz panoramiczną, giętą jednoczęściową szybę przednią. Zmiany wnętrza pojazdu ograniczone zostały do zastosowania wykonanego z plastiku, czarnego pokrycia górnej części deski rozdzielczej oraz nowej obudowy kolumny kierowniczej. W 1968, po protestach firmy Peugeot, zmieniono oznaczenia modeli na 223 i 224. Produkcję zakończono 30 marca 1973.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191105_222946-1024x528.jpg)
Podobnie jak model M-20, także i Warszawy w wersji sedan w latach 60. ubiegłego wieku stanowiły bardzo popularny model radiowozu Milicji Obywatelskiej. Samochody te, służące we wszystkich garnizonach MO w kraju, stanowiły znacznie ponad połowę floty oznakowanych radiowozów milicyjnych. Malowano je, ze względu na obowiązujące standardy, najczęściej na kolor biały, szary lub kremowy, zdarzały się jednak wyjątki od tej reguły.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191105_222958-1024x439.jpg)
Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez firmę DeAgostini i wydana w polskiej serii modeli „Kultowe wozy policyjne” jako numer 21. Niestety, miniatura ta nie jest poprawna merytorycznie – zastosowano w niej wzór malowania z roku 1978 (produkcja Warszawy 223 zakończyła się pięć lat wcześniej) oraz tablice systemu 1976 (z niespotykanym w rzeczywistości wyróżnikiem MOB). Dodatkowo w niebieskim malowaniu na burcie powinien widnieć pełen napis „Milicja” zamiast skrótu „MO”. Ze względu na malowanie użyte w modelu, postanowiłem nie zmieniać tablic rejestracyjnych na wzór 1956, a jedynie zastąpić je tablicami z 1976 z poprawną czcionką i wyróżnikiem. Model nie posiada otwieranych elementów.
![](http://www.sluzbywskali.pl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_20191105_223014-1024x437.jpg)