FSO 125p – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź Sp. z o.o. (Polska)

FSO 125p był samochodem osobowym produkowanym w latach 1983-1991 (od 1967 do 1983 jako Polski Fiat 125p). Auto powstało jako następca przestarzałej Warszawy 223 i konstrukcyjnie stanowiło połączenie włoskiego Fiata 125 oraz starszego modelu 1300/1500. Podstawowymi jednostkami napędowymi 125p były jednostki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra; w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy przenoszony był przez suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną (od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był początkowo jako czterodrzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick-up. Produkowano również specjalne wersje nadwoziowe, takie jak sanitarka. Przez cały okres produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu. Również w wyglądzie zewnętrznym samochodu przez lata przeprowadzono szereg modyfikacji. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 586 376 trafiło na eksport. Następcą 125p został FSO Polonez.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź Sp. z o.o. (MPK – Łódź Sp. z o.o.) to spółka w całości należąca do gminy Łódź, świadcząca usługi komunikacji publicznej na terenie aglomeracji łódzkiej. Na potrzeby tego zadania dysponuje ona flotą ponad 400 autobusów i blisko 500 tramwajów. Przy przedsiębiorstwie działa Muzeum Komunikacji Miejskiej, które gromadzi wszelkie pamiątki związane z komunikacja miejską w Łodzi, w szerokim zakresie tej tematyki. Przy Muzeum od 1981 działa Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, skupiający ponad stu członków.

Prezentowany model to wykonana przeze mnie konwersja miniatury milicyjnego radiowozu w skali 1:43, wyprodukowanej przez firmę Daffi. Lista prac objęła przemalowanie modelu, wykonanie i nałożenie kalkomanii i tablic rejestracyjnych, pomalowanie felg oraz dołożenie galeryjki z sygnalizacją świetlno-dźwiękową. Model prezentuje replikę pojazdu Pogotowia Komunikacyjnego MPK-Łódź Sp. z o.o., którą stworzył i której jest właścicielem mój znajomy – Marcin Jeżewski z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *