FSO 125p – Milicja Obywatelska (Polska)

FSO 125p był samochodem osobowym produkowanym w latach 1983-1991 (od 1967 do 1983 jako Polski Fiat 125p). Auto powstało jako następca przestarzałej Warszawy 223 i konstrukcyjnie stanowiło połączenie włoskiego Fiata 125 oraz starszego modelu 1300/1500. Podstawowymi jednostkami napędowymi 125p były jednostki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra; w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy przenoszony był przez suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną (od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był początkowo jako czterodrzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick-up. Produkowano również specjalne wersje nadwoziowe, takie jak sanitarka. Przez cały okres produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu. Również w wyglądzie zewnętrznym samochodu przez lata przeprowadzono szereg modyfikacji. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 586 376 trafiło na eksport. Następcą 125p został FSO Polonez.

Pierwsze 125p zaczęły pojawiać się w Milicji Obywatelskiej w latach 70., zastępując sukcesywnie w służbie starsze Warszawy M-20 i 223. Duże Fiaty stały się podstawowym radiowozem MO, a taki stan rzeczy trwał właściwie aż do końca PRL-u (nieliczne egzemplarze przeszły do służby w Policji). Auto to było eksploatowane w milicji w zdecydowanej większości w wersji sedan, choć zdarzały się egzemplarze w wersji kombi.

Prezentowany model to miniatura w skali 1:43 wyprodukowana przez firmę DeAgostini i wydana w polskiej serii modeli „Kultowe Auta PRL-u” jako jedno z wydań specjalnych. Model nie posiada otwieranych elementów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opis modelu i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *